Emociju kontrole ājurvēdas psiholoģijā

Ilze Selecka, 2014

Ājurvēdas psiholoģija balstās uz vēdiskās filozofijas pamatiem, jogas mācību un vesela

ķermeņa uzturēšanas principiem, kuri, savukārt, ir formulēti ājurvēdas medicīnas senajos

rakstos, kas ir vairāk kā 4000 gadu veci. Pēdējā laikā visā pasaulē ir guvušas popularitāti joga

un meditācijas, senās terapijas, kuras balstās uz nevardarbības principu – salabot cilvēka

ķermeni un garu kā vienotu sistēmu, nenodarot pāri kādam orgānam vai prāta daļai.

Ājurvēdas psiholoģijas metodes cilvēka harmonijas nostiprināšanā ietver visu cilvēku –

ķermeni un garu un paredz sekojošas terapijas:

1. Ķermeņa attīrīšanos

2. Apziņas garīgo transformāciju

3. Emocionālo atjaunināšanos

Vatas došas līdzsvars

Saskaņā ar ājurvēdas principiem ķermenis tiek attīrīts ar katrai konstitūcijai piemērota

uztura ieteikumiem un atbilstošiem dienas režīma ieteikumiem. Vatas tipiem ar

dominējošu gaisa elementu un ētera elementu (auksts, raupjš, sauss, kustīgs, viegls) – tiek

ieteikts silts, šķidrs, balastvielām un vitamīniem bagāts uzturs ar sildošām garšvielām un

stingri saplānota dienas kārtība. Šīs konstitūcijas cilvēki aizraujas ar lietām tik ļoti, ka

piemirst par ēdienu, gulēšanu , atpūtu un atgūstas tikai tad, kad vai nu nogurums tos nogāž

vai arī slimība piespiež rīkoties. Vatām laicīgi jāiet gulēt un pirms gulētiešanas ieteicamas

sildošas nomierinošas tējas ar ingveru vai kanēli, vannas ar ēteriskām eļļām, kas sasilda

ķermeni, mitrina ādu un ceļ pašapziņu: kardamons, vīraks, bergamots, ģerānija, neroli . Ja

Vatas līdz plkst. 22. aiziet gulēt, tas aiztaupīs viņām daudzas veselības problēmas: miegā

mēs spējam apstrādāt daudzas neatrisinātās problēmas un samezglotās situācijas, kas

prātam nav paveicamas. No plkst. 22.00 līdz plkst. 2.00 ķermenī aktīvi notiek vielmaiņas

procesi: tiek uzņemti un uzsūcās minerālvielas, vitamīni, kas nepieciešami gan veselam

ķermenim gan veselai psihei. Ja šajā laikā mēs skatāmies televizoru, lasām grāmatu vai

darbojamies internetā, tad ķermenis patērē enerģiju nomodam un maņu informācijas

apstrādei, kā rezultātā vielmaiņas procesam atliek tikai kādi pāris procentu enerģijas. Taču

tieši Vatas konstitucījas tipa cilvēki regulāri iet gulēt pāri pusnaktij – kāla – laika faktora

neievērošana – pirmais ciešanu iemesls aprakstītais vēdās nākošā dienā rada haosu

domāšanas procesos, koncentrēšanās problēmas, nestabilitāti, nedrošību un nespēku.

Vēdās aprakstīta nākošo ciešanu iemeslu - asātmya – nepareiza maņu piesaiste maņu

objektiem: Ja tiek lietoti tonizējoši dzērieni , lai neiemigtu (miega, nomoda ritma izjaukšana)

? . Taču jāatceras, lai cik ātri vai lēnu pārmaiņas ienāk – tās ir jākopj un ar tām ir

jādarbojas kā ar dzīvu augu. Ja regulāri darbosies – raža būs bagātīga, bet ja tikai sēdēsi un

cerēsi, var gadīties arī ražu nesagaidīt. Efektīvs veids kā pa gaisu lidojošām vatām iezemēties

un apzināties savas ķermeņa un gara vajadzības ir regulāras masāžās ar siltām Vatas

konstitūcijai atbilstīgām eļļām, būšana dabā, vasarā peldēšanās un regulāras elpošanas

(pranajama) nodarbības.

Pitta doša

Pitas konstitūcijai ar uguns elementa spožo dominanti vajadzība pēc pasaules atzinības ir

ielikta jau šūpulī : strādā kamēr sasniedz nosprausto, lai ko arī tas prasītu, jo ir ideālas

personības veidošanas meistari. Atpūšoties mīl riskēt – alkohols, baudas, riskantas

izklaides, ekstrēmi sporta veidi utt. Maksimāli māk kontrolēt savu rīcību, kas vakarā izlaužas

ārā kā pastiprināta agresija un neapmierinātība vai arī kā citu kritizēšana un komandēšana -

kā rezultātā iedzīvojas daudzās kaitēs , kas saistītas ar tādiem traucējumiem kā kuņga,

aizkuņģa, žultspūšļa vēlāk arī aknu problēmās : Lai uzturētu IDEĀLĀ tonusā ķermeni un

prātu regulāri tiek lietoti kofeīnu saturoši dzērieni vai arī ēsti saldumi, esot lielā laika un

izplānotās uzvaras spriedzē : es būšu pats labākais! – tiek apēsts vairāk nekā ķermenim

vajadzīgs. Pitas ir vairāk prātā nekā ķermenī , tāpēc reizēm nedzird un nejūt ķermeņa

vajadzības – tiek locīts iekšā viss, kas ir pa rokai ērti paņemams, tiek strādāts bez brīvdienām

un atvaļinājumiem . Šāda agresīva ķermeni nerespektējoša politika noved pie kunģa sulas un

žults izdales traucējumiem, aizkuņģa enzīmu pārslodzi (saldumi) un zarnu darbības

traucējumiem – viss pa pusei nesagremotais vēdera traktā pūst, rūgst un vairojas patogēno

baktēriju veidā un veido iekaisumu perēkļus – kas ir pittai raksturīgās slimības. Psihē tas

atstāj savas pēdas – ‘’rūgšanas’’ process notiek arī smadzenēs: pitas ir visvairāk

neapmierinātā konstitūcija – nekad nav gana labi, lai cik labi arī būtu. Regulāri visu

kontrolējot un esot nepārtrauktā spriedzē , pitas ar laiku pēcpusdienās jūtas sagurušas un

vakarā bez spēka – ilgstoši šādā veidā darbojoties parādās pirmās nomāktības pazīmes un

domas par dzīves bezjēdzību. Pēc laika inteliģentās pitas apmeklē ārstu un sūdzas par

nogurumu, gremošanas un iemigšanas traucējumiem. Tiek - parakstītas zāles, kas uztur

tonusā ķermeni visu dienu, pēc tam zāles, kas vakarā palīdz aizmigt, zāles, kas iznīdē visas

baktērijas un regulē gremošanas sulu ‘’pareizu’’ izdali personības paaugstinātu ambīciju

stāvoklī . Ne tik inteliģentās vakaru pavada ar cigaretēm un alkoholu – tikai tā spēj

atslēgties no darba un pēc tam iemigt. Pieticīgākās pitas spēlē datorspēles vai nododas

sociālo tīklu valgos līdz vēlai pusnaktij, kamēr spēku izsīkumā beidzot piekūst. Mums katram

ir iedota sava enerģijas deva šai dzīvei – jogā ir tēze, ka ir iedots noteikts daudzums elpas

vilcienu, ja es elpoju sasteigti un saspringti, dzīves ilgums sarūk. Teiciens: es visu

KONTROLĒJU un tas mani neskars – pieder tieši pitas konstitūcijai. Neizpaustās dusmas,

vēlme kontrolēt citus un kritizēšana ir transformējamas arī citos, ķermenim un garam daudz

pieņemamākos veidos: aktīvā izkustēšanās ārā skrienot vai vingrojot, radošākajiem –

dziesmā vai dejā. Nomierinošās elpošanas tehnikas, ko piedāvā joga ir pitu glābiņš –

nomierinot ambiciozo prātu, tās ierauga pašas sevi tagadnē, spēj adekvāti novērtēt savas

ķermeņa un gara vajadzības kā primārās šajā brīdī. Tas savukārt palaiž vaļā dažas ambīcijas,

kuras mājo nākotnē, un dzīve iegūst prioritātes, kurā arī citiem ir ļauts uzvarēt. Šiem

konstitūcijas tipiem ieteicama salda (gan svaigi gan kaltēti augļi, saldi dārzeņi) un rūgta un

(cigoriņu kafija) un sīva (zāļu tējas, zaļumi) garša, vēlams veģetārs uzturs vai arī ierobežots

gaļas patēriņš. Vakarā silta vanna ar atvēsinošām, nomierinošām ēteriskām eļļām : jasmīns,

roze, sandals un mierīga, līdzsvarojoša mūzika un regulāras eļļas masāžas. Pitas ir ļoti

inteliģentas un jauno, veselīgo, laimīgo dzīvi māk pienācīgi novērtēt. Ja reiz ir sākušas, tad

pie tās turas, un kļūst par aizrautīgām veselīga dzīvesveida propogandētājām.

Kapha došas līdzsvars

Kaphas pēc dabas ir kūtras un mudināmas uz darbu, bet ja sāk, tad strādā pamatīgi un

apbrīnojami pacietīgi. Taču mīl paslinkot un vienkārši nedarīt lieku, liekais ir viss, ko var

izdarīt citi... Kaphu problēma ir laiskums visā gan ķermenī gan arī domas ir lēnprātīgas: neko

daudz negribu sasniegt, galvenais ir būt komfortā pašam: paēdušam un apmierinātam ar

sevīm. Ieslīgstot pārlieku lielās baudās kā piemēram ēšana vai seksualitāte, kaphas enerģijas

citām aktivitātēm nepietiek. Vielmaiņas procesi Kaphas tipiem ir daudz lēnāki nekā citiem,

tāpēc ēdienreizēm vajadzētu izskatīties šādi: brokastis izlaist, pusdienas mērenas un vakarā

zupa vai arī kas viegls un silts, tad Kaphas būs mundras un enerģijas pilnas. Parasti Kaphas

vakarā kārtīgi pieēdas un viņu lēnajai vielmaiņai netiek ļauts sākt strādāt. Kad gremošana

beidzot visu ir sagremojusi, var sākties uzsūkšanās procesi. Kaphas ir tās, kuras šī iemesla

dēļ noguļ visu rīta cēlienu un pamostas pēc iespējas vēlāk. Tik ilgs gulēšanai veltītais laiks

raisa Kaphās laiskumu un nepārvaramu slinkumu. Kaphas tipiem ir svarīgi sabalansēt visu

5 maņu (dzirde, redze, tauste, smarža, garša) apmierināšanu vienmērīgi: klausīties regulāri

sevis iepriecinošu mūziku savienojot to ar aktīvu kustību – dejām sportu utt., brīvajā laikā

smaržot ēterisko eļļu aromātu kurām piemīt rūgtas, savelkošas, uzbudinošas, sildošas

īpašības kā bazilikam, eikaliptam, pačūlijai, lauru lapām, ingveram un krustnagliņām.

regulāra ēterisko eļļu baudīšana mazina apetīti un ļauj būt apmierinātam arī bez pārēšanās.

Kaphām nevajadzējtu aizmirst par regulāru uzmundrinošu masāžu vai kontrastdušu ar

sekojošu aktīvu norīvēšanos ar raupju linu dvieli kā arī ēdot atcerēties, ka pastāv visas

sešas garšas, kuras Kaphām parasti novienojas vienā : saldā, kas parasti ir visi saldumi

vai arī gaļa (salda garša). Šīs konstitūcijas tipiem tiek ieteikts daudz asu garšvielu, mazas

porcijas, aktīvas un spēcīgas sportiskās aktvitātes. Kaphas ir tās, kuras ir pakļautas vienām

no raksturīgākajām ciešanu iemesliem saistītām ar atmiņas traucējumiem – smritbhramša

- ja tamas un rajas ir pārsvarā, atmiņa tiek traucēta. Situācijas, kas ir radījušas sāpes tiek

aizmirstas un kāpšana uz tā paša grābekļa notiek vēl un vēl. Šodien iedzēru, rītā sāp galva,

kuņģis streiko. Pēc laika atkal dzeru, jo atmiņa nespēj izdarīt secinājumus par labu ķermeņa

ilglaicīgai veselībai, bet gan par labu īslaicīgai prāta eiforijai, kuras summējoties cilvēku ieved

atkarībā un slimībā.

Visu konstitūciju attīrīšana

Visām konstitūcijām ir ieteicama regulāra ķermeņa attīrīšanās vismaz reizi nedēļā ar karstu

ūdeni un vienkāršām maltītēm no graudaugiem vai dārzeņiem – šādi ķermenis spēj izvadīt

visus aizķērušos toksīnus. Viena no visvairāk pielietotajām ķermeņa attīrīšanas terapijām

ājurvēdā ir pančakarmas terapija, kura klasiskā variantā ilgst vairāk kā mēnesi un attīra

ķermeni ar dažādu medicīnisku augu eļļu un zālīšu palīdzību. Tīrā ķermenī mājo tīras domas

un tiek pieņemti lēmumi, kas ir draudzīgi paša labsajūtai un laimei.

Ājurvēdas psiholoģija par emocijām un to līdzsvarošanu

Ājurvēdas psiholoģija kā vienu no prioritātēm ceļā uz garīgu stabilitāti min cilvēka apziņas

spēju mainīties, pielāgoties jeb garīgi transformēties. Kad ķermenis ar sabalansēta uztura

un veselīga dienas režīma palīdzību ir attīrīts no prāta kļūdainās pagātnes pieredzes – stresu

un bailes apēst saldumos, dusmas un sāpes noslīcināt alkoholā vai neveselīgās izklaidēs –

varam sākt atveseļot prātu un inteliģenci. Te galvenais darbs ir ar emocijām, apzināties to

izcelsmi un spēju tās kontrolēt. Ājurvēdā ir aprakstītās sekojošas emocijas, kas rada dažādus

gara traucējumus:

Emocija un konstitūcija, kura visbiežāk ir pakļauta šai emocijai

Harsa (prieks vērsts nākotnē, eiforija, pacilāts garastāvoklis) (vata)

Kāma (vēlmes) (kapha)

Lobha (Iekāre ) (pita, kapha)

Bhaya (bailes) (vata)

Šoka (skumjas) (vata, kapha)

Višada (nomāktība, depresija) (kapha, vata)

Dhainya (izmisums, bezpalīdzības sajūta) (vata)

Krodha (dusmas, agresija, noraidījums) (pita, kapha)

Irsyā (aizvainojums) (pita)

Mātsarya (skaudība) (pita)

Asūyā (kritizēšana) (pita)

Izmisums, skaudība, kritizēšana, bailes, ilgstoši rada gan psihiskus gan arī vēlāk

ķermenī dažādu slimību aizsākumus: aizturētas dusmas un aizvainojumi – paaugstinātu

asinsspiedienu , bailes zaudēt darbu, mīļoto cilvēku – dažādas neirotiskas dabas slimības

utt. Pittas savā analītiskajā prātā pārsvarā ir kā uz tilta, kuram uzraksts pagātne – ideālā

nākotne: salīdzina kā ir citiem izdevies un pārbauda sev – vai ir labāk: kritizēšana, skaudība,

aizvainojums, dusmas, agresija, un iekāre izdarīt vēl labāk ir viņu gara traucējumu iemesls.

Kaphas savukārt ir vienīgā konstitūcija, kura baudās spēj ilgstoši būt tagadnē un maz klejo

nākotnes bailēs un pagātnes analīzē, taču arī kaphām ir savs tagadnes bēgšanas plāns –

slīgšana maņu baudu virpulī pavirza dzīves realitāti – pienākumus, attālumā, kuri vairs

nav ne ieraugāmi ne sadzirdami . Viņas nepieļauj, ka tām atņem kādu no to baudām,

viņu emocionālā pieķeršanās visam un visiem ir tā, kas rada noraidījumu jeb ignoranci

pret iespējamiem atņēmējiem. Vatas lielākoties mājo ar savām domām nākotnē un viņu

emocijām nav sakņu : bailes, izmisums, bezpalīdzība , prieks, eiforija, pacilāts garastāvoklis.

Par visām negatīvajām emocijām ir skaidrība – tās ne garam ne ķermenim nav vēlamas. Taču

var rasties jautājums, kā gan pacilāts garastāvoklis, prieks (kaut arī par nākotnes augļiem)

un eiforija var izraisīt garīgus traucējumus? Te būtu vietā citēt Čaraka – Samhita (viens

no ājurvēdas rakstu autoriem) , kas par dažādu gara traucējumu iemesliem min sekojošas

likumsakarības :

- Ja tiek zaudēts objekts, ko mēs ļoti vēlamies (iestājas : izmisums, nomāktība, skumjas,

depresija, bailes, vēlme dabūt atpakaļ zaudēto objektu un ar tām saistītās emocijas –

agresija, dusmas)

- Ja mēs dabūjam, to ko nevēlamies (aizvainojums, skaudība, izmisums, noraidījums,

kritizēšana)

- Ja mēs dabūjam to ko ĻOTI vēlamies (prieks, eiforija, pacilāts garastāvoklis)

Ja mēs kaut ko ļoti vēlamies un to iekārojam, nevis paļaujamies – ja būs lemts tad saņemšu,

ja ne tad, laikam man nav paredzēts, tad tanī brīdī, kad dabūjam tik ilgi izloloto sapni,

prātā iestājas tukšums. Prāts savu nākotnes fantāziju ir piepildījis un mērķis ir beidzot

sasniegts. Cilvēkam nav vairs uz ko tiekties, taču jebkāda objekta iegūšana nepiepilda iekšējo

tukšumu – ārpasaule var apmierināt vienīgi mūsu maņas, ko kontrolē prāts, taču nekāds

ārējs objekts nespēj aizpildīt gara vientulību un neziņu. Reizēm plānotā bauda un gaidītais

prieks neatbilst realitātei, fantāzijās mēs spējam radīt citu pasauli: kā ES braukšu ar šo

mašīnu vai iziešu sabiedrībā ar MANU vīrieti, kāds prieks MAN būs, kā citi skatīsies un mani

apbrīnos par MANU laimi. Mašīna vai MANS cilvēks būs daļa no manis un tad caur šo vērtīgo

īpašumu, mana pašapziņa celsies, es jutīšos laimīgs un apmierināts (ego fantāzijas). Varbūt tā

sabiedrības daļa, kas arī vēlas iegūt to pašu objektu, uzskatīs tevi par veiksminieku, taču visi

tie, kuri tevi pazīst – tiem tu būsi tas pats cilvēks ar tādiem trūkumiem un īpašībām kā līdz

šim – tikai ar mašīnu vai arī ar partneri. Gaidītā atzinība ir tikai fantāzijas iespēja, viens pats

ar sevi mājās esmu es pats – tikpat laimīgs vai arī nelaimīgs kā līdz šim – manas labās īpašības

mašīna vai partneris nepastiprina un sliktās nesamazina. Prāta mehānisms vienmēr darbojas

pēc likuma: dabūjot kāroto mēs ieslīgstam īslaicīgā eiforijā - tad tukšums. Atkarībā no tā,

cik daudz kārots, tik liels vai arī mazs ir tukšums un ar to saistītās ciešanas. Prāta augsts

lidojums , emociju zems kritiens.

Ājurvēdas kosmoloģija

Vēdās apraksta pavisam piecus ciešanu iemeslus, četrus no tiem es jau minēju: atmiņas

traucējumi , nezinoša un aizmaldījusies inteliģence , nepareiza maņu piesaiste objektiem un

dabas laika ritma neievērošanas faktors - tas viss kaitē katra cilvēka veselībai un garam.

Piektais ciešanu iemesls ir saistīts ar maņu un to saistīto emociju nepietiekošu kontroli –

Dhritibhramsa, kas daļēji jau tika ieskicēts došu aprakstos – Kaphas nespēju valdīt pār garšas

kārpiņām un pitas nespēju savaldīt agresiju. Pirms ķerties pie emociju kontroles mazs ieskats

cilvēka saprātīgā (homo sapiens) pasaules rašanās un cilvēka uzbūvē.

Ājurvēdas kosmoloģija (teorija par pasaules radīšanu), kas nākusi no samkjas filozofijas

vēsta, ka pasaule balstās uz diviem cikliem: manifestāciju un tās izbeigšanos, jeb vienkārši

runājot- visam ir sākums un gals. Cilvēkam, attiecībām, baudām, ciešanām, veselībai,

slimībai ir sākums un gals. Slims ego vai prāts balstās uz pieņēmuma, ka gala nekam nav – es

nemiŗšu, bauda pastāvēs mūžīgi, slimība nekad neatkāpsies utt.

Cilvēka prāts ir radīts, lai kalpotu cilvēka augstākā ES (buddhi) plānam, šis plāns 94% (cietie

procenti ir atkarībā no katra brīvas izvēlnes) ir nemainīgs. Šie nemainīgie procenti savukārt

ir ciešā harmonijā ar citu cilvēku plāniem: kā piemērs dabā varētu būt jūru, ezeru, okeānu

nemainībā attiecībā uz cietzemes daudzumu. Taču arī okeāni, jūras un upes izgrauž jaunas

gultnes, izkalst un pārplūst, tā arī cilvēka plānam ir brīvas izvēlnes iespējas. Ja ticības Dievam

nav, tad es nejūtu saistību ar visu pasauli, mans plāns nav saskaņots ne ar sava augstākā ES

vēlmēm, ne ar pasaules plānu. Prāts attīsta savas pastāvīgās pasaules teorijas un inteliģence

pieņem lēmumus, kas nav saskaņā ar pasaules un paša ķermeņa un apziņas kārtību.

Rezultātā zūd paļāvība uz paša spēku un citu atbalstu. Vēdiskajos rakstos tam ir apzīmējums:

buddhivibramša – maldos sapinusies nezinoša inteliģence – viens no pieciem ciešanu

iemesliem. Lielais jogas meistars Patandžali par to raksta: „Neziņa izveido laicīgas liepas par

mūžīgām, nešķīstību par tikumu, sliktus darbus par labiem, tavu neīsto es (ego , prātu) par

īsto es.”

Ājurvēdiskajā kosmoloģijā pasaule tika izveidota no nemanisfestējošas pamatvielas - prakriti,

kurai piemīt trīs īpašības: satva, radžas, tamas. Satva – gaismas princips, Rajas – enerģijas

un tamas – inerces un smagnējuma princips. Šai vēl nemanifistējošai pamatvielai ir sava

inteliģence - Mahat. Daudzu tautu pasakās viss ir dzīvs – tev nebūs ar kāju ne akmenim, ne

sunim spert spert, bērzam galotni lauzt – esi līdzjūtīgs – izmanto , taču neizšķērdē. Visas

lietas un mantas satur šo visuresošo inteliģenci , tās ir jāsaudzē un jāciena, tad tās kalpos tev

ilgi.

Gaismas princips radīja cilvēka inteliģenci, ego, prātu un zemapziņu. Visām šīm cilvēka

gara izpausmēm ir jāatbilst sekojošam īpašībām: patiesas zināšanas, laba atmiņa, pacietība,

izpalīdzība, taisnīgums, tīrība, spēja pielāgoties, dziļa, labu vēloša analīze.

Enerģijas princips radīja cilvēka sajūtu orgānus: ausis, ādu, acis, mēli, degunu un to izrietošās maņas: dzirdi,

tausti, redzi, garšu un smaržu kā arī darbību orgānus: muti, rokas, kājas, dzimumorgānus un

ānusu, kuiem būtu jāpakļaujas iepriekš nosauktajām gaismas principa īpašībām, jeb pilnīgai

apziņas vadībai satviskajās īpašībās.

Inerces princips iniciēja radīt piecus rupjos elementus: ēteri, gaisu, uguni, ūdeni, zemi - šī

principa izkārtojums nosaka cilvēka konstitūciju : vata

(cilvēki ar gaisa un ētera elementiem), pita (uguns un ūdens elementi) , kapha (ūdens un

zemes elementi) – visātrāk ārējām iespaidam pakļaujas vatas konstitūcijas cilvēki – gaiss ir

ļoti viegls elements un var radīt gan ātras garastāvokļa maiņas gan sāpes, savukārt ēteris

– ilūzijas attiecībā par dzīvi. Pitas fiziski ir daudz izturīgākās un vairāk spēj kontrolēt savas

maņas – taču uguns elements ir tik spēcīgs, ka, ja Pitas kaut kam pievēršas īslaicīga vājuma

pamudinātas – tad tas ir kā ugunsgrēks – to apdzēst vajag veselu brigādi . Visgrūtāk maņas

ir kontrolēt Kaphām – jo šīs konstitūcijas ir nākušas pasaulē, lai baudītu. Viņas ir grūti

iekustināmas, taču ja sāk, tad apturēt to nevar ne pašas ne citi. Tas ka pārmērīgu baudu

pasauli ir iekarojušas kaphas un to visgrūtāk kontrolējamā maņa : ēst – ir radījusi lērumu

diētu un zāļu un psiholoģijas studiju novājēšanas industrijā. Šeit vajag atcerēties vienkāršu

principu: kas par daudz – tas par skādi.

Te iesākās pirms tam nosauktais ciešanu iemesls: - nepietiekoša enerģijas principa

kontrole – maņas un prāts ar fantāzijām iziet ārpus kontroles, aizmirst pie kādām īpašībām

ir jāpieturas, un sāk apmierināt sevi bez ierobežojuma . Vēlme gūt baudu no maņu

apmierināšanas ir stiprākas par inteliģenci un gribu tās kontrolēt – viena šokolādes gabaliņa

vietā tiek apēsta visa tāfelīte, vienas kafijas tases vietā – četras un vienu attiecību vietā –

vienlaicīgi trīs (ētika vairs nav svarīga), vienas filmas vietā, skatās visu pēc kārtas, kamēr

aizmieg. Rezultāts ir jau paredzamās ķermeņa un gara ciešanas atkarībā no katra veselības

un nervu stripruma – vieniem ātri, citiem vajag ilgus gadus – taču princips darbojas vienmēr

– ciešanas iestājas.

Kā iemācīties kontrolēt maņas?

1. Ājurvēdas raksti uzsver: viss ko tu ēd – veido tevi. Ja tu ēdīsi asus, smagus , indēm

(mūsdienās tie ir konservanti) piesātinātus ēdienus, vai arī tava ēdienkarte sastāvēs

tikai no viegliem uzkožamiem – tavas gara funkcijas tiks traucētas un lai kā tu

censtos, tava ikdienišķā barība noteiks tavu emociju skalu: no pilnīgas ignorances un

slinkuma līdz ilūziju lidojumam un haosam domāšanā.

2. Regulāri meditē – klusumā norims saasinātās emocijas vai arī atbrīvosies enerģijas

blokādes. Meditācija ir būšana ar sevi , ja tev ar sevi ir labi – tad arī pārējiem

būs prieks būt kopā ar tevi. Citu prieks radīs prieku tevī. Jauks apburtais loks

Meditācija sākas ar spēju koncentrēt apziņu vienā punktā. Domas ir piesaistītas tikai

vienam objektam vienā vietā šeit un laikā tagad. Nemierīgs gars ir vienlaicīgi vairākās

vietās un laikos: darbā tagad, mājās pēc pāris stundām un datorā ik pa brīžam starp

māju un darbu un aizvainojumā no kaimiņa kāpņutelpā aizvakar . Mainot ātri domu

objektus, kustība pieaug, sasprindzinājums arī, gaisa elements ir dominējošs un rada

apjukumu prātā. Regulāri koncentrējot apziņu uz vienu objektu vienā telpā un laikā,

prāts nomierinās un pilnībā kontrolē šo objektu – parādās pārliecība par saviem

spēkiem. Vatas beidzot ļaujas vienai nodarbei, nebaidoties, ka kāds viņas nosauks

par vienmuļām un neinteresantām, pitas sasniegs savu mērķi neiespringstot un

kaphas nebūs īgnas, ka citi jau sen ir visu sasnieguši - tās būs možas un atsauksies

aicinājumam dzīvot un baudīt dzīvi tās darbos un priekos!

3. Meditācija ir iespējama, ja ķermenis ir mierīgs un gars ir nomierinājies, tad dvēseles

gaisma spēj apspīdēt gan garu gan ķermeni. Vēdiskā filozofija saka, ka ķermenis ir

nekustīgs un neapzinīgs, garam tas ir apzinīgi jāvada, tad tas darbosies saskaņā ar

tevis vadītiem rīkojumiem. Ķermenis pats nevar sevi vadīt, lai paceltu roku vai

pieliektos ir jādod gara impulss. Gars ir pretēji ķermenim – ļoti kustīgs: domas

nepārtraukti manifestē mūsu apziņā, tiek pieņemti lēmumi, nākotne, pagātne tiek

salīdzināta ar tagadni, apstrādāta informācija, taču pēc savas dabas tas ir apziņā

ierobežots, mēs zinām to, ko mums kāds ir iemācījis vai arī paši esam iemācījušies,

savā būtībā gars ir nezinošs vairāk nekā zinošs, ja kaut vai salīdzinām ar visām

iespējamām zināšanām. Dvēsele ir nekustīga, taču visu zinoša un visu saprotoša.

Mēs nespējam aiziet līdz dvēselei un tai pajautāt kādu no mums interesējošiem

jautājumiem vai arī palūgt palīdzību: dvēsele ir tīra gaisma un pilnīga mīlestība ārpus

laika un telpas – prāts ir institūcija, kas darbojas laikos un telpā... , dvēsele – mūžībā.

Kas ir tas tilts, kas savieno mūs visus šai trīsvienībā? Kad mēs esam apzinīgi savā

ķermenī , ķermenis ir tīrs un apmierināts visās savās maņās, spējam nomierināt savu

garu meditācijas klusumā. Dvēseles gaisma šajā mirklī atmirdz mūsu garā, tā kā koki

spoguļojas mierīgā ūdens virsmā . Mēs nevaram šo atspulgu paturēt, ja maņas ir

ieslēgtas prāta materiālajā pasaulē, kas nepārtraukti viļņojas ārējo objektu iespaidotas,

taču tas brīdis, kad tu esi pilnīgā apziņas harmonijā un sajūti dvēseles atspulgu garā

- tu esi Dieva bērns un tevī prieks, kas piemīt tikai bērnam. Dievs ir mīlestība . Tu esi

mīlestības bērns tieši šajā brīdī, kas ir vienīgais patiesais laiks šajā ilūziju pasaulē –

nākotne vēl nav iestājusies un pagātne jau ir aizskrējusi . Mīlestība kā daļa no tevis nevis

mīlestība kā kāda devums vai dāvana no ārpasaules.

Meditācija ir atslēga, kas tevi ved pie tevis paša tavā vienīgajā reālajā laikā, kurā mīt patiess prieks tevī.

Tu esi mīlestība.